2009-09-04

Brottsbalken 4 kapitlet om brott mot frihet och frid



Varför slår en man den kvinna han lever med? Varför slår en man sina barns mamma? Jag ställer mig helt frågande sedan jag ännu en gång läst om en man, en välkänd kampsportare, som slagit sin kvinna. Uttrycket "the noble art of self defense" är väl i ärlighetens namn en inte helt riktigt allomfattande beskrivning av den tävlingsidrott denna pultron utövar. I min värld är det fullständigt oacceptabelt att män slår sina kvinnor. Jag är den förste att erkänna att det kan vara besvärligt att leva med en människa som inte ens har en Y-kromosom. Man kan ju bli galen för mindre. Men att slå sin kvinna är att ha gått alla steg för långt. Slå i dörrar eller bryta sönder sina egna glasögon är godkänt. Likaså att sparka sönder grannens staket, om man lagar det dagen efter och ber grannen om ursäkt. Men den som slår en kvinna förtjänar ingen respekt!



4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff.

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , , ,
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När kvinnor slår män då?
Vad blir din reaktion?
Eller en bög slår en bög?
Eller en lebba en lebba?
Varför skall det vara nån skillnad?

MAX (©) HOBSTIG sa...

Det är alltid skillnad på folk och folk.
I det här fallet handlar det om stor kille som slår en liten tjej.

Jennifer sa...

Hej Max! I senaste numret av "Amelia" berättar en mycket god vän till mig om hur han blev sexuellt utnyttjad av en kvinna i sin närhet som barn, det gör mig så ont.

Kramar till familjen, det var ett tag sen vi hördes. Jag mår piss men hunden mår bra.


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar