2008-10-11

Vem är den där Calle Rehbinder egentligen

Vem Calle Rehbinder egentligen är

Hans eget besked är: Ja, det är en fråga jag har ställt mig, om och om igen, i hela mitt liv. Och jag är fortfarande inte helt säker på att jag kan svara på den frågan. Men det är väl en del av tjusningen med livet - att man aldrig blir helt säker, aldrig helt färdig. Det finns alltid något nytt att upptäcka och utforska, både inom sig själv och ute i världen.

En egenskap som ändå tillhör den yppersta av Calle Rehbinders alla egenskaper är ändå hans vänlighet när man av obetänksamhet stavar hans namn fel. Jag minns när jag fick ett brev från en statlig myndighet där bokstaven b i mitt namn var utbytt mot ett r. Att den ansvarige tjänstemannen fick behålla jobbet var endast försynens förtjänst. Jag krävde att byråkraten skulle ut på plankan med förbundna ögon men nöjde mig till sist med en ursäkt och att dylikt aldrig skulle upprepas :-)



Carl Johan Rehbinder är inte som jag är. Calle Rehbinder är en vänlig man som med glasklar tydlighet visas av ovanstående ingressbild till ett musikbildspel. Det var nämligen på detta viset att jag ville göra Calle glad på julaftonen året anno 2007. Naturligtvis hade jag en baktanke om att frälsa honom till den enda rätta läran i Jesu namn till bords vi gå.

Trots att jag stavade Rehbinder fel i bildspelet har jag inte hört ett enda vredgat ord från någon ur den svenska ätten Rehbinder, inte ens från Calle Rehbinder själv. Ingen Rehbinder har krävt mitt huvud på ett fat. Frälsningsaktionen misslyckades helt och hållet, men jag lever i alla fall!

Kolla om andra bloggare vet vad Hobstig pratar om:
, , , , ,

# Följ min blogg med bloggkoll
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Att få en film mig tillägnad på det sättet är bara trevligt. Vad gäller namn och stavning och sånt så har namnet Rehbinder stavats på flera olika sätt även inom släkten, under de dryga tusen år (minst) som släkten varit känd. Rebinder, Rebhinder m.fl. varianter finns alltså redan i släkten, så du kan faktiskt komma undan med att det är en äldre stavning.

Vad gäller Ave Maria, så tycker jag alltjämt att Franz Schuberts Ave Maria är en av de vackraste sånger som någonsin komponerats.

MAX (©) HOBSTIG sa...

Roligt att du inte gick i taket som jag gjorde när en stor statlig myndighet kallade mig för Horstig. Inte för att jag har någon ovilja mot horor. Men någon måtta får det vara på allting :-)

S.A.I. Steve Lando sa...

Tretton Ave Maria och långa bedjanden, här inskickade i full vigör.


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar