2008-10-21

Hur dåligt får en klocka visa fel i tid och otid



Idag har jag köpt en ny klocka av märket Certina. Den förra var också en Certina men ett måndagsexemplar av värsta slag, inköpt hos Engströms Urmakeri i Jönköping (Smålands Jerusalem i Tiden). Felet med min förra klocka var att den saktade sig helt slumpmässigt. Felet kunde dyka upp två gånger i veckan eller någon gång i månaden eller inte alls under lång tid. I början trodde jag att det var batteriet som fallerade. Lagom till att garantin upphört att gälla lämnade jag in klockan för reparation :(



En vecka senare fick jag tillbaka min klocka. Två dagar senare lossnade minutvisaren från sin axel. Det blev ett nytt (akut)-besök till Engströms Urmakeri där jag avkrävdes mitt hedersord på att jag inte varit våldsam eller oförsiktig med klockan. Jag lovade på heder och samvete med Gud som mitt vittne att jag inte ens har klockan på mig när jag diskar (trots att den skall hålla för ett vattendjup på 100 meter). Sedan visaren blivit fäst på sin axel höll klockan måttet i 14 dagar. Det slumpmässiga felet dök upp precis när jag behövde en korrekt tid. Klockan visade att det var tidig eftermiddag trots att det var tidig kväll på våra breddgarder :(



Det var då jag bestämde mig för att göra något som jag troligen är först i världen med att ha gjort. Att kasta klockan var uteslutet eftersom jag är en klimat- och miljömedveten man. Jag åkte i stället ner till Engströms Urmakeri i Jönköping (Smålands Jerusalem i Tiden) och lämnade in min klocka för gott eftersom de som sålt klockan också borde få ta ansvar för sopsorteringen av sina egna måndagsexemplar. Med klockan lämnade jag också ett kuvert innehållande mitt första konceptet till denna text. Vad man nu än kan säga om den här historien är att jag borde få komma i Guinness Rekordbok för mitt konststycka att lämna tillbaka en betald klocka till Engströms Urmakeri utan att kräva någon motprestation :)

Läs även andra bloggares anser om:
, , , , ,
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Max!
Du är en underhållande person.
Så förvånade de måste ha blivit i den fina affären och så förnärmade och snopna över ditt sätt att avsluta er bekantskap.

MAX (©) HOBSTIG sa...

Det var en Gunnar som ringde från Engströms Urmakeri igår. Han inledde samtalet med att i förklenande mening kalla mig för bilförsäljare och frågade sedan: ”För du säljer ju bilar?” Klart att jag blev paff, eftersom jag aldrig sålt en bil i hela mitt liv.

Eftersom mitt minne är kort så var jag tvungen att kolla min meritförteckning som faktiskt inte innehöll ett enda ord om bilar eller bil. För säkerhets skull så bifogar jag därför en länk till meritförteckningen … KLICKA HÄR

Samtalet med Gunnar från Engströms Urmakeri var lite obehagligt. Jag tänkte avbryta samtalet ett par gånger. Samtalet slutade dock med att han på sikt lovade att fixa en likvärdig klocka som den jag lämnat på disken hos Engströms.

MAX (©) HOBSTIG sa...

Idag har jag besökt Engströms. Gunnar har haft kontakt med mig några gånger efter vårt första samtal. Min uppfattning är att han velat ställa allt tillrätta eftersom han skickat klockan upp eller ner till dem som är ansvariga för alla tillverkade Certinor, för att göra en genomgripande besiktning.

Bland annat har de bytt ut kronan med en gängad eftersom det funnits ett tankefel hos arkitekten som resulterat i att kronan gärna hoppat ut och in lite hur som helst med följd att klockan fått kaos i maskineriet. Därmed har den gåtfulla klockgången fått sin förklaring.

Jag vill med detta säga att jag tills vidare är helt nöjd med Engströms ambitioner att ställa allt tillrätta.

Det som kvarstår är min egen kontroll över tid för att se om operationen varit till fylles. Att jag samma dag jag lämnade in Certinaan till Engströms Urmakeri köpte en ny klocka är dock en helt annan sak :-)

Anonym sa...

Det var väl bra!
Men tänk om du tagit det lite lugnt, som din hustru skulle gjort, då hade du sparat 3.000 kr som vi kunde köpt en DVD-spelare för. Ja, ja, du är som du är och det kanske är just därför som jag älskar dig så mycket ... Puss


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar