2009-05-15

Till mina okända homosexuella bröder och systrar



Mannen till höger heter Jonas Gardell och är teologie hedersdoktor. Han har Venia concionandi, som är ett generellt tillstånd för en icke prästvigd person att predika vid offentlig gudstjänst i Svenska kyrkan. Venia innebär även tillstånd att leda offentlig gudstjänst i Svenska kyrkan. Venia ges åt personer som inte har för avsikt att bli präst. Biskoparna har på senare tid blivit mer sparsamma med att ge Venia. Men Jonas Gardell är teologie hedersdoktor och har Venia concionandi efter förtjänst. Om sin barndom skriver Jonas: Jag blev uppfostrad av mamma i Enebyberg och av Fader Vår som är i himmelen. Jag helgade bägges namn, och båda var medvetna om den andras existens. Sålunda uppmanade Gud mig allvarligt att hedra min moder, och mamma lärde mig att Gud alltid var hos mig, att han skulle älska mig, vad som hände, vad jag än gjorde - att han aldrig skulle överge mig.



Idag när vi står inför ett nytt val till EU-parlamentet kan det vara på sin plats att se över sina egna politiska ställningstaganden under de år som gått sedan nedanstående text skrevs, publicerades och lästes. Idag är det den 15 Maj 2009 men då texten skrevs var det september år 1995. Det har alltså gått 14 år sedan dess och frågan som osökt ställer sig idag är om något är nytt under solen mer än partinamnet?


Till mina okända homosexuella bröder och systrar

Jag skriver med anledning av ett TV-inslag i programmet Kvällsöppet som sändes under torsdagskvällen den 7 september klockan 2210. En av gästerna i programmet var en direktor från det mörkaste av det mörka Småland vid namn Roland Nelson, vilken står som nummer 11 på KdS valsedel till Europaparlamentet. Tyvärr hade jag inte möjlighet att se programmet själv, men jag har hört av andra som såg och tittade. Och av deras reaktion att döma, finner jag skäl att beklaga uttalande som gjorts av herr direktorn Nelson. Jag vill också ta tillfället i flykten och citera KdS principprogram.

Människovärdet, människans unika ställning i skapelsen, är det mest utmärkande draget i den kristdemokratiska ideologin. Det finns tre viktiga beståndsdelar i synen på människans värde och personliga värdighet; Människolivets okränkbarhet, alla människors lika värde och människans unika värde.

Jag vill också meddela att partistyrelse i KdS tagit avstånd från herr Nelssons uttalande i kvällsprogrammet. Dessutom har herr Nelssons egen organisation Erikshjälpen, beklagat herr direktor Roland Nelssons uttalande vilket de icke ställer sig bakom. Det jag själv beklagar är att Partiet ännu inte är för partnerskap mellan homosexuella. Jag beklagar det djupt men ber Er att ha fördragsamhet med oss. Låt tiden ha sin gång. Lev väl och var rädda om varandra... // Max anno 1995-09-09




Kristdemokraten nr 39 den 29 September 1995 sidan 6

"Jag tror att många soffliggare i Jönköping gick och röstade bara för att Roland Nelson uttalade sig emot homosexuella. Jag har haft många samtal från folk som tycker: äntligen någon som står rakryggad och säger vad vi tycker", säger ombudsmannen för KdS i Jönköping, Tommy Bernevåg.

När Roland Nelson, från Jönköpings län, uttalar sig om homosexuella går en isande kall vind över landet. Samma vind som nådde orkanstyrka inför tredje rikets sammanbrott, är åter på frammarsch. Det rosa tyglappsfolket (homosexuella var tvungna att bära en rosa tygtriangel på bröstet i tredje riket) är ännu en gång fritt byte för envar som vill pröva sina vässade klor.

När Tommy Bernevåg från Jönköping, uttalar sig om Roland Nelson gör han sig skyldig till ett fult semantiskt skamgrepp. Rakryggad betyder karaktärsfast; hederlig; oböjlig; redlig; redbar; med integritet; etc. Vad gäller frågan om homosexuellas rätt och lika värde med oss andra är Roland Nelson inte mer rakryggad än alla de huvudrakade skitstövlarna som gör livet till ett helvete för många invandrare.

Det är nämligen på detta viset; utan män som Alexander "den store", Oscar Wilde och Truman Capote vore vår värld mycket fattigare. Men herrarna Nelson/Bernevåg har aldrig lärt känna antikens historia eller den klassiska litteraturen. I så fall hade de förstått att det inte finns någon synd utom dumheten. Om frimicklarna (frireligiöst folk) i KdS inte ger oss ett gott exempel, vad i all världen har man då för nytta av dem? // Max Hobstig anno 1995-09-29

Läs även vad andra har för åsikt om om ovan skrivna:
, , , , , , , , , , ,
.

Inga kommentarer:


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar